Silpputyötä tekevät
ja ammattiliitot hyötyvät Saksan minimipalkkalaista
Vuoden 2015 alussa Saksassa astui voimaan laki
vähimmäispalkoista. Ensimmäisen vuoden kokemukset on nyt tutkittu, ja hyvältä
näyttää.
Mutta tuloksia arvioitaessa on myös otettava huomioon se
keskustelu, jonka pohjalta päätös lakisääteisestä vähimmäispalkasta tehtiin.
Kuten myös se, että lain toimeenpanoon liittyy kahden vuoden siirtymäaika, joka
päättyy vuoden 2016 lopussa.
Vähimmäispalkaksi säädettiin 8,5 euroa tunnilta, eli noin puolet
mediaanipalkasta, johon minimipalkka on ajatuksellisesti ankkuroitu. Jos tästä
ankkurista pidetään kiinni, vähimmäispalkat eivät enää jatkossa pääse
loitontumaan keskimmäisen palkansaajan palkasta.
Saksan työnantajajärjestöt vastustivat lakia loppuun asti,
kuten myös koko joukko saksalaisia ekonomisteja. Heidän manaamansa
työpaikkakato ei kuitenkaan ole toteutunut. Sen sijaan miljoonat ovat hyötyneet
laista sekä paremman palkan että mielekkäämpien työtehtävien muodossa.
Miksi laki säädettiin?
Vähimmäispalkkatavoite asetettiin jo vuonna 2005, ns. Hartz-reformien
vanavedessä. Näillä reformeilla demareiden ja vihreiden hallitus loi mini- ja
midityöpaikat, joista maksettiin 400 – 800 euroa kuussa. Näillä palkoilla ei
tultu toimeen, ei edes sosiaaliturvalla täydentäen, jota sitäkin leikattiin
tuntuvasti.
Oikeusasteet ruuhkautuivat tapauksista, joissa vastaajan
paikalle asettui lopulta valtio, jonka lainsäädännössä lupailtiin toimeentulon
turvaavia järjestelyjä. Tämän ongelman purkamiseksi oli pakko tehdä jotakin
sellaista, joka turvaa ihmisten jokapäiväisen leivän.
Kymmenen vuoden keskustelusta jäi käteen esitys toimeentulon
- ainakin auttavasti - turvaavasta vähimmäispalkasta. Tämän esityksen vahvimmat
tukijat löytyivät ammattiliitoista, työelämän tutkijoista ja Saksan
vasemmistopuolueesta, die Linkestä. Ilman heidän panostaan lakia olisi tuskin
koskaan syntynyt.
Lain toimeenpano on ollut todella nopeaa. Kun ennen lakia 15
– 17 prosenttia saksalaisista sai palkkaa alle sen 8,5 euroa tunnissa, niin tammikuussa
2016 vastaava osuus oli enää 3 prosenttia! Näin nopea muutos kielii siitä, että
kaikesta vaahtoamisesta huolimatta laille oli sosiaalinen tilaus.
Ketkä laista sitten ovat hyötyneet?
Paremmista palkoista ovat hyötyneet erityisesti silpputyötä
tehneet naiset, kun silpputyötä on koottu suuremmiksi kokonaisuuksiksi. Ilman lakisääteistä alarajaa tämä prosessi ei
olisi voinut käynnistyä.
Mutta myös ammattiliitot ovat hyötyneet. Kun
vähimmäistasosta ei entiseen tapaan
tarvitse tingata, neuvottelupöydälle voi nyt nostaa myös
työn sisällöllistä kehittämistä
koskevia tavoitteita. Usko ammattiliittoihin heikompien puolustajana on
palannut, ja pitkään jatkunut jäsenkato on
päättynyt
Myös työnantajapuolen asenteet ovat muuttuneet siten, että tuottavuusyhteistyö
otetaan nyt vakavasti myös matalapalkka-aloilla.
Entä sitten työttömyys, onko se lisääntynyt?
Ei ole. Työpaikkojen määrä on lisääntynyt myös aloilla,
joilla vähimmäispalkkalakia on eniten sovellettu. Näin siitä huolimatta, että
mini- ja midityöpaikkoja on samanaikaisesti poistunut viisinumeroinen määrä.
Vain 4 prosenttia minityötä tehneistä on ilmoittautunut työttömäksi
työnhakijaksi.
Se on vähemmän kuin kukaan uskalsi ennustaa. Näin hyvään
tulokseen ovat toki myötävaikuttaneet monet muutkin asiat, kuten hyvä
taloustilanne ja se, että vähimmäispalkkalain myötä miljoonien silpputyötä
tehneiden ostovoima on parantunut.
Ostovoiman lisääntyminen on vauhdittanut talouskasvua
erityisesti kotimaisesta kysynnästä riippuvassa teollisuudessa ja palvelualoilla.
Vientialoille kysymys toimeentulon turvaavista palkoista ei ole koskaan ollut
ongelma.
Mitä tästä opimme?
Saksan vähimmäispalkkalain lyhyen aikavälin vaikutukset ovat
menestys: silpputyötä tekevien asema on parantunut ja matalapalkka-aloja
edustavien ammattiliittojen neuvotteluvoima on kasvanut, ilman että työllisyys
olisi samanaikaisesti heikentynyt.
Näistä kokemuksista pitäisi keskustella myös Suomessa. Myös
meillä palkkajakauman alapää vuotaa tavalla, johon perinteiset keinot eivät
tepsi. Oma käsitykseni on, että keskipalkkaan sidotun vähimmäispalkan
laadulliset vaikutukset olisivat Suomessa samankaltaiset kuin Saksassa.
Toki toimeentulon turvaavia palkkoja voidaan tavoitella myös
toisin keinoin, esimerkiksi työehtosopimusten yleissitovuutta vahvistamalla. Mutta
keinoista riippumatta Suomen olisi ensin sitouduttava itse tavoitteeseen –
sellaiseen palkkatasoon, jolla voi tulla toimeen.
Tähän Suomi ei ole toistaiseksi pystynyt. Suomi on ainoa
Länsi-Euroopan maa, joka ei ole ratifioinut Euroopan sosiaalisen peruskirjan
artiklaa 4.1, jonka mukaan työstä saadulla palkalla on tultava toimeen. Seuraava
ratifiointikierros on ensi vuonna.
Erkki Laukkanen
4.11.2016
Lähde: Marc Amlinger, Reinhard Bispinck, Thorsten Schulten. The German minimum wage: experiences
and perspectives after one year. WSI-Report No. 28e, 1/2016
Takaisin
|