Kolmikanta
ja sen jälkeen
Perinteisesti
kolmikannalla on tarkoitettu
työmarkkinajärjestöjen ja hallituksen
välistä yhteistoimintaa
työmarkkina-asioissa. Tyypillisiä kolmikantaisesti
sovittuja asioita ovat Suomessa olleet tulopoliittisiin sopimuksiin
liittyvät toimet, työeläkkeitä
koskevat pelinsäännöt ja
työttömyysvakuutusmaksuja koskevat tarkistukset.
Toki
muitakin asioita on. Jopa siinä määrin,
että aika ajoin on tiedusteltu, missä kolmikannan
rajat oikein kulkevat. Talouselämän numerossa 2002/31
SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen lausui, että meille kuuluu
kaikki muu paitsi ulkopolitiikka. Näin lausuessaan Ihalainen
tarkoitti vain omaa järjestöään,
mutta sopimusyhteiskunnassa muidenkin kolmikannan osapuolten on
tietysti omaksuttava yhtä laaja toimenkuva. Muutenhan
sopimuksia ei synny.
Mutta
eihän se toiminta tähän
jää. Kolmikannassa on tehty myös
ulkopolitiikkaa. 1990-luvulta esimerkiksi kelpaavat Euroopan
yhteisön jäsenyyttä sekä Euroopan
talous- ja rahaliiton jäsenyyttä koskevat kampanjat,
joissa työmarkkinajärjestöt olivat
keskeisesti mukana. Irakin sotaa koskevassa debatissa ay-liike otti
vahvasti kantaa Lipposen hallituksen puolesta ja EU:n nopean toiminnan
joukkojen mandaattia koskevassa kiistassakin ainakin
ay-liikkeellä on ollut lusikkansa sopassa.
Kolmikannan
rajojen lisäksi on aika ajoin kyselty kolmikannan
toimintaperiaatteita. Miten kolmikannan edustajaksi valikoidutaan,
miten heidän toimintaansa voi arvioida ja tarvittaessa
arvostella? Tulopoliittisissa neuvotteluissa asia on aika
selvä: puheenjohtajat johtavat ja erikseen nimetyt
neuvottelijat neuvottelevat asioista, joista
päivälehden sitten kirjoittavat.
Läpinäkyvyys toimii.
Mutta
muissa asioissa tilanne onkin jo huomattavasti ongelmallisempi.
Tämän vuoden alusta voimaan astuneessa
työeläkeuudistuksessa julkisen vallan rooli
jäi joidenkin mielestä liian pieneksi, eikä
työmarkkinajärjestöjen ja
eläkeyhtiöiden suoraa yhteistyötä
oikein hyvällä silmällä katsottu.
Toiminnan läpinäkyvyys ja eräät
mahdolliset jääviyskysymykset ovat
herättäneet keskustelua.
Mutta
toistaiseksi kukaan ei kai ole tehnyt ehdotusta ns. Puron
työryhmän korvaamisesta jollakin toisella
ryhmällä, jossa sosiaali- ja terveyshallinnon rooli
olisi vahvempi ja toiminnan läpinäkyvyys
sillä tasolla, kuin viranomaistoiminnassa yleensä.
Varsinainen
ongelma lieneekin se yhteisvaikutus, joka kolmikannan rajoja ja
toimintaperiaatteita koskevilla kysymyksillä on koko
poliittiseen järjestelmään.
Alhaalta
ylös….
Palkansaajapuolella
kolmikanta on haluttu nähdä keinona tasapainottaa
yhteiskuntamme poliittisia voimasuhteita siitä mitä
ne parlamentissa ovat. Etenemissuunta tässä
katsannossa on ollut alhaalta ylös, työpaikkatasolta
lakiin verrannollisiin sopimuksiin. Näin ainakin silloin kun
kysymyksessä ovat työmarkkina-asiat, joista
työmarkkinajärjestöillä on usein
myös parempi käsitys kuin keskiverto
kansanedustajalla.
Tämä
katsantokanta oli vahvasti esillä Esko Ahon
esittämän työreformin vastaisessa
toiminnassa 1990-luvulla. Ahon mukaan työreformi
tähtäsi siihen, että verotus, sosiaaliturvan
rahoitus ja työelämän
pelisäännöt viritetään
siten, että työn tekeminen ja työn antaminen
kannattaa nykyistä paremmin. Erityisesti
työreformissa alleviivattiin paikallisen sopimisen
laajentamista. Ay-liikkeen puolella taas pelättiin,
että työreformi jättäisi
käytännössä
työntekijät kokonaan vaille sopimusturvaa.
Niin tai
näin, mutta lopulta keskustapuolue hyllytti oman ehdotuksensa
ja yhteistyö SDP:n kanssa saattoi alkaa. Kokonaan toinen
tarina on sitten se, olisiko työreformi toteutuessaan johtanut
olennaisesti erilaiseen työmarkkinakehitykseen, esimerkiksi
paikallisen sopimisen suhteen. Niin moni asiahan lopulta muuttui, mutta
ei työreformipaperin vaan valtiosihteeri Raimo Sailaksen
johdatuksella ja kolmikannan myötävaikutuksella.
…
vai ylhäältä alas
Ja
näin päädytäänkin sitten
kysymykseen, josta haluaisin mielipiteitä kuulla: onko
kolmikanta muuttunut hallinnoksi ylhäältä
alas? Tähän viittaisivat sekä
eräät kokemukset viimeisten 10 vuoden ajalta
että eräiden avainvaikuttajien kirjoitukset
hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisestä.
Oma
käsitykseni on se, että ilman kolmikantaa 1990-luvun
hevoskuuri Suomen EMU-kuntoisuuteen laittamisesta ei olisi onnistunut.
EMU:a itseään en tässä kritisoi
– olin itsekin kampanjoimassa sen puolesta. Mutta ei
julkisten menojen leikkaaminen EMU-kuntoisuuteen
päättynyt. Se jatkuu edelleen, ja on muuttunut Suomen
sisäpiiriä yhdistäväksi
ideologiaksi.
Tässä
ideologisessa katsannossa kolmikanta on hallituksen keino
vielä uudistuksia läpi
ylhäältä alas. Näin tulkitsen
valtiovarainministeri Antti Kalliomäen testamenttia Demarissa
11.3.2005. Siinä tosin puhutaan hyvinvointi- ja
sopimusyhteiskunnan käsitteillä, mutta suunta on
selvä.
Lisäksi
testamentti asettaa kolmikannan eteen esityslistan, joka suuresti
muistuttaa Ahon työreformin esityslistaa. Talouskasvun ja
työllisyyden nimissä keinot ovat taas varsin vapaat.
Jos oikeudenmukaisuus ja talouskasvu joutuvat vastakkain,
oikeudenmukaisuus saa väistyä.
Pienen
ihmisen näkökulmasta tämä kuulostaa
pahalta, mutta jostakin syystä ne tahot, jotka Ahon
työreformin vastaisessa kamppailussa aikanaan kunnostautuivat,
ovat nyt hiljaa.
Hyperkorporatismi?
Itse
olen elänyt siinä käsityksessä,
että kolmikanta voi säilyttää
toimivuutensa vain läpinäkyvänä ja
työmarkkina-asioihin keskittyvänä
neuvottelu- ja sopimisjärjestelmänä.
Viimeisten 10 vuoden aikana se on kuitenkin suurelta osin muuntunut
osaksi yleistä sopeuttamishallintoa, jonka avainvaikuttajat
kutsuvat toisiaan tuttavallisesti avainpelureiksi.
Eivätkä he useinkaan ole tilivelvollisia kuin
toisilleen, vaikka huomattavaa valtaa
käyttävätkin.
Kaikki
tämä juontuu vahvasta johtamisesta, jonka laineet
löivät 1990-luvulla myös läpi
kolmikannan. Laajoista kokonaisuuksista haluttiin
päättää kattavasti ja nopeasti
ilman erilaisten
määrävähemmistöjen
hidastavaa vaikutusta. Tämän jälkeen vain
suuri ja globaali on ollut kaunista. Pieni ja paikallinen jäi
1980-luvulle.
Jos nyt
tehtäisiin kysely kaksipuoluejärjestelmän
kannatuksesta, en olisi kovin yllättynyt, jos kolmikannan
nimissä toimivat puhuisivat lämpimästi sen
puolesta. Tämä on nähdäkseni tausta
myös Roppolan ja Viialaisen toiminnalle. Korporaatiot ovat
ottaneet hoitaakseen myös puoluejärjestelmän
uudelleenmuotoilemisen.
Viimeisten
10 vuoden aikana kolmikannassa on muuttunut lähes kaikki muu
paitsi nimi. Nyt on tullut sen aika. Olisi annettava nimi sellaisella
poliittiselle rakenteelle, jossa korostuu vahva johtaminen,
työmarkkinajärjestöjen
myötävaikutus, suuret poliittiset paketit ja
kaksipuoluejärjestelmä. Yksi sanapari, joka
mielessäni on pyörinyt, on hyperkorporatismi.
Se on
jotakin muuta kuin tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta korostava
sosiaalinen korporatismi, josta tähän asti olemme
puhuneet. Mutta mitä se
käytännössä on, riippuu sen
kasvupohjasta, hyperkapitalismista, jonka tarpeiden tulkkina
Elinkeinoelämän valtuuskunta (EVA) on kunnostautunut.
EVA:n vastapainoksi on ay-liikkeen puolelta toivottu jonkinlaista
Aatamia, hyperkorporaatiota, joka palauttaisi status quon valtakunnan
huipulle.
Jokaisen
vastuullisen ay-vaikuttajan pitäisi kuitenkin
tässä vaiheessa kysyä, millainen on se maa,
jossa intressiartikulaatio perustuu hyperkorporatismiin
hyperkapitalismissa?
Kysymys
Niin
paljon kuin tässä maassa on kannettu huolta
hallituksen ja presidentin välisistä
toimivaltakysymyksistä, hallituksen ja
työmarkkinajärjestöjen väliset
suhteet ovat päässeet varsin
vähällä.
Asiasta
ovat aika ajoin ärähtäneet
eräät porvaripoliitikot, mutta hekin vain muodon
vuoksi. Sosiaaliseen korporatismiin heillä voisi ollakin
jotain huomauttamista, mutta hyperkorporatismi sopii heille kuin
nenä päähän.
Kalliomäen
esittämässä muodossa hyperkorporatismi on
hyperkapitalismin kätilö, muutosvastarinnan
saattohoitaja ja sosiaalisten suhteiden satusetä.
Mutta
onko se enää kolmikantaa?
Erkki Laukkanen
12.12.2005
Takaisin
|